top of page
Search

معرفی ابزارهای کاربردی برای آشنایی کودکان فارسی زبان با نوروز باستانی

Updated: Mar 24, 2023


با فرارسیدن بهار، کودکان فارسی زبان خارج از ایران، سوالات بسیاری از پدر و مادر خود درباره‌ی نوروز می‌پرسند. پیدایش آئین نوروز باستانی و نحوه‌ی برگزاری آن برای کودکانی که خارج از ایران بزرگ می‌شوند جذاب و جالب است . از طرفی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز مایلند آئین و جشن‌های باستانی ایران را به فرزندان خود معرفی نمایند.

ما در درسون با آگاهی از این موضوع مهم، دوست داشتیم بتوانیم کمکی به فارسی‌زبان خارج از ایران کرده باشیم. برای همین برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی برای معرفی نوروز به کودکان در نظر گرفتیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


نمایشگاه نوروزی درسون



نمایشگاه نوروزی درسون، به‌عنوان یک پلتفرم معرفی محصولات، رویدادهای فرهنگی و هنری و خدمات مرتبط با نوروز می‌باشد که به تازگی رونمایی شده است. حتما برای شما هم پیش آمده که با نزدیک‌شدن به نوروز، تمایل به خرید وسایل هفت سین و یا لوازم مرتبط با نوروز دارید، اما فروشگاه یا مکانی را نمی‌شناسید و یا دسترسی به آن ندارید. نمایشگاه نوروزی مجازی درسون، راهکار خوبی برای مشاهده‌ی محصولات مختلف و سفارش آنلاین آن می‌باشد. در حوزه‌ی کودکان هم مطالب مفید بسیاری وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها موارد خوبی را جمع‌آوری کنید. در ادامه به معرفی برخی از آنان می‌پردازیم؛


کتاب‌ها و مقالات مرتبط فارسی و انگلیسی

کتاب‌های مختلفی در زمینه‌ی آموزش آداب و رسوم جشن نوروز مناسب رده‌ی سنی کودکان چاپ و منتشر شده‌اند که جشن نوروز را در قالب داستان به فرزندان شما معرفی می­‌کنند. این کتاب‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس هستند که در قالب داستان‌های جذاب، آنان را با آداب و رسوم این جشن باستانی آشنا می­‌کنند.


فیلم، انیمیشن و مستند

در این بخش هم انیمیشن بابک و دوستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. داستانی جذاب از کودکی فارسی زبان که با خانواده مادری خود که به تازگی از ایران آمده‌اند آشنا می‌شود. مستند و فیلم‌های دیگر برای بزرگسالان و دورهمی‌های خانوادگی بسیار مناسب خواهد بود.


بخش ویژه فعالیت‌های مرتبط با کودکان

گاهی لازم است برای یادگیری کودکان و علاقه‌مندکردن آنان به موارد مختلف سخت نگیریم. ابزارهای بسیار ساده اما کاربردی کمک بسیاری در این مورد خواهند کرد. مثلا چاپ یک برگه‌ی ساده با تصویر هفت سین و رنگ‌آمیزی آن توسط فرزندانتان ایده‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود. در بخش کاردستی کودکان نمایشگاه نوروزی، موارد متعددی برای سرگرمی کودکان در نظر گرفته شده است که پیشنهاد می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید.


شرکت در رویدادهای نوروزی به صورت آنلاین یا حضوری

با پایان‌یافتن کرونا بسیاری از خانواده‌های فارسی زبان قصد شرکت در رویدادهای نوروزی مختلفی دارند. اما ممکن است باتوجه به موقعیت مکانی آنان، دسترسی به این رویدادها برای همه ممکن نباشد. از این رو می‌توان از برنامه‌هایی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود استفاده کرد. در لینک زیر لیست رویدادهای مختلف همراه با جزئیات آن نمایش داده شده است.




جمع بندی

شناساندن یک موضوع به صورت مستقیم، ممکن است خسته کننده بوده و یا حتی فرزند شما را زده کند. امروزه ابزار کاربردی ارائه شده اند که باعث می شوند این مشکلات به ندرت رخ دهند. رویداد های برگزار شده، کارگاه های آموزش آنلاین جشن نوروز، وب‌سایت‌ها و کتاب‌های مختلف و... از جمله مواردی هستند که آداب و رسوم این جشن باستانی را به شیوه‌ای جذاب به تمامی کودکان فارسی زبان جهان معرفی می‌کنند.


8 views0 comments
bottom of page