top of page
Search

رقص باله کلاسیک چیست؟

Updated: Jan 14, 2023


رقص باله یکی از هنری‌ترین شکل‌های رقص است. این نوع از رقص تاریخچه‌ای طولانی دارد و از قدیمی‌ترین‌ها در این زمینه به شمار می ­آید. رقص باله برای اولین بار در عصر رنسانس ایتالیا در قرن پانزدهم پدید آمد. شایان ذکر است که فرانسه و روسیه نیز در پرورش تکنیک‌های این رقص، نقش زیادی داشتند. در قرن بیستم رقص باله جهانی شد و به مرور به فرهنگ کشور‌های مختلف وارد شد. باله دارای دسته‌های متنوعی است؛ باله کلاسیک، باله نئوکلاسیک، باله معاصر، و باله مدرن از انواع این رقص محسوب می ­شوند.


رقص باله کلاسیک

باله کلاسیک یکی از انواع رقص باله محسوب می ­شود که دارای فضای متفاوتی نسبت به سایر رقص‌هاست. این تکنیک از رقص در ایتالیا شروع شد و سپس در فرانسه شکل کامل‌تری به خود گرفت.در این نوع رقص که به آن باله‌ی عاشقانه نیز می­ گویند، فرد با حرکات رسمی و خاصی که به دست‌ها و پاهای خود می­ دهد، با بیشترین سرعت و چابکی جابه­جا می­ شود. در این تکنیک، بیشترین تحرک بر پاها صورت می­ گیرد که فرد با بیشترین سرعت حرکت کند.

مانند سایر انواع رقص باله، نوع کلاسیک نیز دارای موضوع و پیش‌زمینه‌ای برای اجرا است. موضوع باله کلاسیک عمدتاً در حیطه‌ی عاشقانه، اسطوره‌ای و واقع‌بینانه قرار می­ گیرد.


باله نئوکلاسیک

در این نوع تکنیک برخلاف باله کلاسیک، داستان، لباس و در کل طراحی صحنه‌ای وجود ندارد. باله نئوکلاسیک چندان با رسمیت همسو نیست و با ایده‌های تازه و رویکرد های جدید سازگار است. روش‌های آن مانند باله کلاسیک است و سبک‌های مختلفی از رقص مدرن، محلی و جاز با یکدیگر ترکیب می­شوند.


اصطلاحات رایج رقص باله


اسمبل :

این اصطلاح برای حرکت بلند کردن یک پا از زمین و سپس فرودآمدن بر روی هر دوپا است.


گراند جت :

این اصطلاح به پرش بزرگی اشاره می­کند که در آن هر دو پا کاملاً باز می شوند. هنگامی که رقصنده این حرکت را انجام می­ دهد گویا به هوا پرت شده است.


پلای :

در این حرکت رقصنده یک یا هر دو زانوی خود را خم می ­کند.


پیرووت :

در حرکت پیرووت، رقصنده بر روی یک پای خود یک چرخش کامل انجام می ­دهد. این چرخش بر روی یک یا دو انگشت صورت می­ گیرد.


تورنلر :

این اصطلاح معمولاً برای رقصنده‌ی مرد به کار می­رود؛ به این صورت که او در هوا چرخشی انجام میدهد. شایان ذکر است که بسته به طراحی رقص، زنان نیز می­توانند این حرکت را انجام دهند.


آرابسک :

این اصطلاح زمانی به کار می­رود که رقصنده بر روی یک پا قرار گرفته باشد و پای دیگر خود را در خطی مستقیم به عقب دراز کند.


اتیتود :

این اصطلاح زمانی به کار می ­رود که رقصنده پاهای خود را به صورت متقاطع قرار داده و اندکی به سمت مخاطبان خم می­ شود. ناحیه زانو خم می­ کند.


کوزی :

این اصطلاح زمانی به کار می­ رود که رقصنده پاهای خود را به صورت متقاطع قرار داده و اندکی به سمت مخاطبان خم می­ شود.


ترن آوت :

در ترن آوت رقصنده پاها یا دست های خود را زاویه 90 درجه به سمت بیرون مفصل ران قرار می ­دهد.


نقش های موجود در رقص باله

بالرین : رقصنده‌ی خانم

دنسر : رقصنده‌ی آقا

کوریوگراف : طراح رقص

بالتومین : طرفداران و علاقه‌مندان رقص باله

استاد باله : فردی که کلاس‌های آموزشی رقص باله را به صورت روزانه تشکیل داده و حرکات مربوطه را با رقصنده‌ها تمرین می­ کند.


مزایای رقص باله چیست؟

در کل رقص باله، فعالیتی دوست‌داشتنی محسوب می شود. حالت‌های خاص بدن و آرامشی که هر هنرجو در صحنه از خود نشان می ­دهد، خود بسیار سرگرم کننده است. رقص باله به عنوان یک ورزش مفرح است که برای بیننده و خود فرد رقصنده، شادی خاصی را به وجود می­ آورد.

درصورتی‌که شما و یا حتی فرزندتان به این فعالیت علاقه‌مندید، می ­توانید از همین امروز در کلاس باله اقدام به ثبت نام نمایید.


شرکت در کلاس باله کلاسیک

امروزه علاوه بر کلاس‌های حضوری، کلاس‌های آنلاین نیز در این زمینه برگزار می­شود. اولین مورد دارای اهمیت این است که مربی باله‌ی خوبی را در این زمینه انتخاب نمایید. یک مربی باله‌ی خوب از جدیدترین تکنیک‌ها برای آموزش استفاده می­کند و تمامی حرکات را به شیوه‌ای نوین به شاگردان انتقال می­دهد.


کلاس باله کلاسیک درسون

درسون یک وب‌سایت جامع آموزشی است که در زمینه‌های مختلف، کلاس آموزشی برگزار می­کند. کلاس رقص باله کلاسیک توسط معلمان باتجربه‌ی درسون، برگزار می­شود. برای اطلاع از شرایط کلاس و بررسی پروفایل معلمان باله؛ خانم سروناز ابری و خانم الناز زنگویی ، می­ توانید به بخش کلاس‌های باله درسون مراجعه کنید.

66 views0 comments
bottom of page