top of page
Search

چگونه با آموزش آنلاین جشن نوروز را به فرزندانمان معرفی کنیم؟

Updated: Mar 24, 2023


یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایران، نوروز است که تاریخچه ای ۳۰۰۰ ساله دارد. نوروز نوید فرارسیدن بهار و ارمغان‌آور طراوت و تازگی است. این جشن باستانی برای همه‌ی فارسی‌زبانان سراسر دنیا مورد احترام بسیاری می‌باشد. به‌شکلی که مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای دیگر برای استقبال از آن مراسم‌ مختلفی را اجرا می‌کنند.

اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ی فارسی‌زبانان خارج از ایران، معرفی این رویداد تاریخی به فرزندانشان است. چرا که همه‌ی ما باور داریم، آئین و فرهنگ زیبای ایرانی جایگاهی جهانی دارد و باید به نسل‌های دیگر هم منتقل شود. آیا تاکنون برای معرفی نوروز به کودکان خود اقدامی کرده‌اید؟ برای پاسخ به این سوال در قسمت پایین همین مطلب و یا در شبکه‌های اجتماعی درسون مراجعه کنید و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌­توانید فرزندان خود را با این جشن باستانی آشنا کنید. کتاب‌ها، فیلم‌ها، نقاشی‌ها و آثار و رویدادهای فرهنگی متعددی برای معرفی نوروز به کودکان وجود دارند. در مطلب دیگری با همین هدف توضیح بیشتری در مورد 5 ابزارهای کاربردی معرفی نوروز به کودکان توضیح بیشتری داده‌ایم.

همچنین شما می‌توانید به کمک آموزش آنلاین نیز از طریق موسیقی نوروزی، اشعار شعرای بزرگ فارسی، عروسک و لباس‌های نوروزی و غیره، به شیوه ای دلچسب به این هدف برسید.


کمپ نوروزی درسون که از تاریخ 13-17 مارچ به صورت آنلاین برای کودکان فارسی‌زبان سراسر دنیا برگزار شد، با همین هدف برنامه‌های آموزشی جذابی را برای کودکان 5-8 ساله در نظر گرفت.

کودکان با شرکت در این کمپ، با مفاهیم نوروز، سفره‌ی هفت‌سین، عمو نوروز و عیدی آشنا شدند. اما مهمترین دستاورد این دوره، فرهنگ‌سازی برای استفاده از وسایل بازیافتی در ساختن کاردستی نوروزی بود.



نگاهی بر تاریخچه‌ی جشن نوروز

جشن نوروز یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جشن‌های ایران است که به گفته‌ی کارشناسان قدمت آن به اقوام بومی ساکن ایران، قبل از مهاجرت آریایی‌ها بازمی­‌گردد. به‌طورکلی منشا و تاریخچه‌ی مشخصی برای نوروز تعیین نشده، اما طبق برخی از روایات آمده است که جمشیدشاه با امید به گسترش عدالت و نیکی در جهان و طراوت و زندگی به مبارزه با دیو پلید رفته و پس از پیروزی بر بدی شروع بهار را نوروز نامیده است.

روش‌های مورد استفاده برای معرفی جشن باستانی نوروز

حتما شما هم فیلم میکی ماوس از والت دیزنی را که برای معرفی نوروز به کودکان به تازگی منتشر شده است را دیده‌اید. از نمایش فیلم و انیمیشن برای آشنایی کودکان با نوروز غافل نشوید.



معرفی نوروز به کودکان با آموزش آنلاین

آموزش آنلاین و ثبت نام فرزندان در کلاس‌هایی که پیشاپیش نوروز به صورت گروهی برگزار می‌شوند، فوق‌العاده هستند. چرا که در طی یک دوره‌ی کوتاه آموزشی، کودکان در کنار همدیگر با مفاهیم نوروز در قالب بازی و سرگرمی آشنا می‌شوند.

یکی دیگر از برنامه‌های موفق درسون در ماه مارچ، برگزاری جشن نوروزی آنلاین بود که به تازگی اجرا شده و با استقبال بی‌نظیری از سوی کودکان فارسی‌زبان سراسر دنیا مواجه شد.



در کارگاه های آنلاین برگزار شده، لزوماً موضوع به صورت مستقیم معرفی نمی­‌شود، بلکه از طریق روش‌های متنوع و جذاب این امر تحقق پیدا می­‌کند.


در صورتی که فرزند شما به یادگیری مباحث از طریق پلتفرم‌های آنلاین علاقه‌ی بیشتری دارد، می­‌توانید از این طریق او را با آداب و رسوم جشن باستانی نوروز آشنا کنید. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که جشن نوروز را به شیوه ای جالب و به صورت آموزش آنلاین به فرزندان شما آموزش می­‌دهند تا برایشان خسته‌کننده نباشد.


موسیقی سنتی ایرانی در مناسبت‌های مختلفی به‌کار گرفته می­‌شود. جشن نوروز نیز از این موضوع جدا نیست و در آن انواع سازهای موسیقی حال‌وهوای خاصی را به وجود می­‌آورند. چنانچه فرزند شما به موسیقی علاقه‌ی خاصی دارد، می­‌توانید از طریق موسیقی یا حتی رقص نوروزی، به این هدف دست پیدا کنید. ویدیوهای موزیکالی نیز وجود دارند که آداب و رسوم این جشن کهن را به شیوه‌ای جذاب در معرض نمایش می‌­گذارند.


هر ساله در کشورهای مختلف، افراد فارسی زبان به دور هم جمع شده و مراسم‌های مختلف نوروز را برگزار می­‌کنند. این افراد تلاش کرده‌اند با برگزاری رویدادهای جشن نوروز و اجرای برنامه‌هایی نظیر شاهنامه‌خوانی، چهارشنبه‌سوری، نواختن موسیقی نوروزی و... آداب و رسوم نوروز را به دیگر ایرانیان خارج از کشور معرفی نمایند. همچنین در این رویدادها درباره‌ی هر یک از عناصر سفره‌ی هفت سین صحبت می‌شود.


اگر سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزنید و واژه‌ی نوروز را جستجو کنید، با کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های جالب و متنوعی مواجه خواهید شد که هریک به نوعی این جشن را معرفی می­‌کنند. این ابزار علاوه بر سرگرم‌کننده‌بودن، به شکلی غیرمستقیم کودک شما را با جشن نوروز آشنا خواهند کرد.


سخن آخر

با پیشرفت آموزش آنلاین ، کارگاه‌های مختلفی در حال برگزاری هستند که در زمینه‌های مختلف خدمات آموزشی ارائه می‌­کنند. به تازگی کارگاه‌هایی نیز در زمینه‌ی جشن نوروز برگزار می­‌شوند که به شیوه‌ای غیرمستقیم و با استفاده از متد جذاب و ابزار آموزشی مختلف به این جشن باستانی می­‌پردازند. شرکت در این کارگاه‌ها می‌­توانند برای شما و فرزندانتان مفید واقع شوند.



5 views0 comments
bottom of page