top of page
Search

اهمیت آموزش آنلاین به افراد کم ‌توان جسمی و ذهنی


" تفاوت‌ها زیباست"
سوم دسامبر - روز جهانی افراد کم توان

سوم دسامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی افراد کم‌ توان جسمی و ذهنی نام‌گذاری شده است. هدف از این معرفی روز، افزایش آگاهی عمومی، درک، پذیرش و کمک به این افراد است. اصطلاح کم ‌توانی جسمی و ذهنی افراد در سال‌های اخیر به‌جای واژه‌ی معلولیت استفاده می‌شود. فرهنگ‌سازی و دادن بینش در مورد تفاوت‌های ظاهری یا رفتاری این افراد مهم‌ترین قدم این سال‌ها بوده است. امروزه در بسیاری از جوامع توسعه‌یافته‌ی جهان، افراد کم ‌توان به یک اندازه از حقوق اجتماعی و فردی برخوردارند. به طور مثال در بسیاری از این کشورها کودکان کم ‌توان در کنار کودکان دیگر در یک مدرسه تحصیل‌ می‌کنند، پابه‌پای آنان در مقاطع مختلف رشد کرده و وارد جامعه می‌شوند. این دیدگاه نقش مهمی در موفقیت و رشد این کودکان داشته است. جمله‌ی زیبای " تفاوت‌ها زیباست" برگرفته از همین تفکر است. یکی از هدف‌های دیگر، تجلیل از تمامی دستاوردهای این افراد و ارائه‌ی خدمات آموزشی مناسب می‌باشد. درسون به‌عنوان یک سیستم آموزشی از ابتدای فعالیت، ارایه خدمات به این افراد را در نظر داشته و در حال حاضر نیز در حال آموزش آنلاین به تعدادی از این شاگردان است. در این مقاله از سری مقالات درسون، به مناسبت این روز، قصد داریم به دیگر راهکارهایی برای آموزش و توانمندی‌ این افراد اشاره کنیم.


تعریف کم ‌توانی

کم‌ توانی به صورت کلی به آسیب‌های ناشی از اختلالاتی می‌گویند که باعث به‌وجودآمدن برخی محدودیت‌ها در زندگی فرد می‌شود. فرد کم‌ توان بخشی از قابلیت‌های جسمی، ذهنی، اجتماعی و... خود را از دست داده و یا از همان ابتدا به‌دست نیاورده است. علت این مشکلات به ژنتیک، دلایل مادرزادی، بروز حادثه و یا به بیماری‌های مزمن مربوط می‌شود.

بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان دارای نقص در جسم، حس و یا سیستم عصبی خود هستند. درست است که این نقص باعث می‌شود افراد در حرکت و بهره‌مندی از امکانات اجتماعی دارای محدودیت‌هایی باشند، اما نمی‌توان از حقوق اساسی آن‌ها در این زمینه چشم‌پوشی کرد. همه‌ی افراد کم ‌توان این حق را دارند که از امکانات رفاهی، تفریحی، خدمات آموزشی، مسکن و اشتغال بهره‌مند شوند.

هر کشور متناسب با رویکردی که دارد، امکاناتی را در اختیار این گروه از افراد قرار داده است. به‌طورکلی این کم توانی باعث به وجود آمدن محدودیت‌های مختلفی در زندگی می­شود اما می­توان بر آن غلبه کرد. به طور مثال می‌توانیم به نویسنده‌ی مشهور آمریکایی هلن کلر اشاره کنیم که نابینا و ناشنوا بود اما به موفقیت‌های بسیاری در زندگی خود دست یافت.


فعالیت‌های فرهنگی و آموزش آنلاین در راستای کمک به افراد کم‌ توان در سراسر جهان

کسب‌وکارهای گوناگونی در سراسر جهان تلاش کرده‌اند در راستای توانمندسازی افراد کم ‌توان، راه‌حل‌های مختلفی را ارائه کنند. در این مسیر، آموزش، آگاهی و رویدادها بسیاری برگزار شده است. روز سوم دسامبر ( روز جهانی افراد کم ‌توان ) بهانه‌ای برای این فعالیت‌ها می‌باشد. در بسیاری از موارد، کودکان و بزرگان با مشکلات ذهنی روبه‌رو هستند که نیاز به همراه و پشتیبان دارند. آموزش آنلاین با هدف ورود پلکانی به اجتماعات کمک بزرگی در به‌دست‌‌آوردن اعتمادبه‌نفس خواهد کرد.




نیازمندی‌های افراد کم ‌توان

همه‌ی افراد کم‌ توان این حق اساسی را دارند که از تمامی امکانات اجتماعی، تفریحی، ورزشی، بهداشت و آموزشی استفاده کنند. راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه شده که در بسیاری از موارد نتیجه‌‌ی مطلوبی را در برداشته است. به طور مثال در زمینه‌ی خدمات آموزشی، کلاس‌آنلاین و آموزش آنلاین، در افزایش سطح یادگیری و رشد مهارت افراد کم‌ توان موثر عمل کرده است.

به صورت جزئی‌تر فراهم‌کردن امکانات رفاهی برای زندگی روزمره بسیار ضروری است. مثلا جابه‌جایی آسان، رعایت اصول شهرسازی بر اساس شرایط افراد کم‌توان بسیار مهم است. در ساختمان‌های عمومی و ادارات، گذاشتن رمپ‌ و تجهیزات ارگونومیک راهکار خیلی خوبی می‌باشد. مورد پراهمیت دیگر آسان‌کردن شرایط با استفاده از فناوری هوشمند است. گوشی‌های تلفن همراه ابزار مناسبی برای کمک به این افراد هستند. آموزش، تماشای فایل های صوتی، تصویری و ویدئویی، مسیریابی، کسب درآمد و موارد دیگر به‌راحتی با گوشی هوشمند برای این افراد امکان‌پذیر خواهد شد. به شرطی که طراحی اولیه هر کدام از این امکانات با درنظرگرفتن شرایط افراد مختلف در یک اجتماع باشد.


آموزش آنلاین؛ راهکاری ویژه برای رشد موفقیت افراد کم‌ توان

روش‌های مختلفی برای آموزش و رشد افراد کم‌ توان وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها، آموزش آنلاین یا شرکت در یک کلاس آنلاین است. با کمک این روش، فرد کم‌ توان و خانواده‌ی او با خاطر آسوده امکانات استانداردی را برای یادگیری در اختیار خواهند داشت. از سوی دیگر مشکلات در جابه‌جایی و رفت‌وآمد افراد به حداقل خواهد رسید. باید بپذیریم که همه‌ی جوامع در حال حاضر امکانات ایده‌آل برای نگهداری و حمایت از این افراد را ندارند. از این رو انجمن‌های متعددی برای کمک به این گروه از افراد جامعه تشکیل شده است.

افراد کم‌ توان می‌توانند از طریق سیستم‌ها و نرم افزار‌های فناوری اطلاعات از خدمات آموزشی نهایت استفاده را ببرند. انتخاب رنگ و فونت برای همه‌ی شاگردان بسیار مهم است تا بتوانند مطالب موجود در وبسایت را تفسیر و استفاده کنند. نسبت کنتراست تضمین می کند که تمام رنگ متن به راحتی در برابر رنگ پس زمینه برای همه‌ی کاربران قابل مشاهده است. مثلا افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند، از متن‌های دیجیتال با رنگ‌بندی استاندارد بهره‌مند می‌شوند. همچنین امکان تکرار و مشاهده‌ی چند باره‌ی فایل‌ها و آموزش‌ها از این طریق فراهم می‌شود.

موضوع مهم دیگر امکان کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین برای این افراد می‌باشد. هر فرد کم‌ توان در صورت دارابودن شرایط آموزش و تخصص قادر به همکاری به صورت دورکاری یا آنلاین خواهد بود.




سخن آخر

افراد کم‌ توان در جوامع امروز تحت حمایت افراد بسیاری قرار گرفته‌اند. این گروه با شرایط و امکانات بهتری نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده و به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند. در این میان نقش جوامع در کمک‌رسانی و فراهم‌کردن امکانات رفاهی و اجتماعی بسیار پررنگ است.

فناوری و هوشمندشدن زندگی روزمره هم در این مسیر تاثیر زیادی داشته است. اکثر افراد کم‌ توان به‌راحتی و با کمک گوشی هوشمند می‌توانند با سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. آموزش آنلاین و کلاس‌ آنلاین هم راهکار مناسبی برای پیشرفت این گروه از افراد است. اما فراموش نکنیم راه درازی برای آسان‌سازی شرایط ایده‌آل برای این افراد پیش رو است. راهی که تنها با حمایت و همفکری مردم هموار خواهد شد.

گروه آموزشی درسون در این راستا، تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی آموزش آنلاین باکیفیت، ویژه‌ی افراد کم‌ توان عزیز نموده و در حال حاضر با افتخار تعدادی از این شاگردان را تحت حمایت خود قرار داده است.

اگر شما هم در میان اطرافیان و دوستان خود با فرد کم توان در ارتباط هستید، می‌توانید با معرفی درسون به آنان، شرایط بهتری برای یادگیری فراهم نمایید.


35 views0 comments
bottom of page