top of page
Search

مرور ۵ ترفند جالب در بازی شطرنج

Updated: Apr 15, 2023


اگر شما هم به دنیای شطرنج ، این بازی جذاب علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. شطرنج بازی فکری پرطرفداری است که از گذشته‌های دور در بین کشورهای مختلف رواج داشته است. این بازی باعث می‌شود قدرت حافظه، تصمیم‌گیری و خلاقیت فرد بسیار بیشتر شود و فرد از لحاظ ذهنی پیشرفت کند.

حتما شما هم حین بازی به چالشی برخورده‌اید که باید برای عبور از آن، راهکار نجات‌بخشی ارائه کنید. اگر حریف بازی شما، فردی حرفه‌ای و باتجربه باشد، حتما کار شما سخت خواهد شد. چرا که به‌راحتی حرکات بعدی شما را حدس می‌زند. اما همیشه هم اینطور نیست. چرا؟

چون اگر با ترفندها و راه‌های مختلف به‌دام‌انداختن حریف آشنا باشید، به‌راحتی می‌توانید برنده نهایی شوید. شطرنج در نگاه اول قوانین ساده‌ای دارد اما در واقع اینگونه نیست. بسیاری از شطرنج‌بازان از ترفندهای مخصوصی در بازی استفاده می‌کنند که بر حریف خود پیروز شوند. ما در این مقاله به پنج ترفند کاربردی و در عین حال جالب در بازی شطرنج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


ترفندهای جالب شطرنج ؛


1- گسترش مناسب مهره‌ها

اولین نکته‌ای که باید در بازی شطرنج رعایت کنید این است که مهره‌های خود را به بهترین محل ممکن حرکت دهید تا سوارها گسترش پیدا کنند و ارتباط لازم بین آنها برقرار شود. چنانچه بتوانید زودتر از حریف خود مهره‌های خود را گسترش دهید، ابتکار عمل لازم را خواهید داشت.

در این ترفند شما باید بتوانید بر اساس اصولی مهره های خود را حرکت دهید. این موارد عبارتند از ؛

در دست گرفتن مرکز، گسترش و هماهنگی بین سوارها و قلعه‌گرفتن شاه

بهتر است یک‌بار مهره خود را حرکت دهید و آن بهترین اقدام شما باشد. حرکت دادن مکرر یک مهره، ابتکار عمل را از شما می‌گیرد و به حریف شما فرصت پیروزی می‌دهد.


2- استفاده از مهره‌ی وزیر

در هنگام حرکت مهره‌ها و گسترش آن‌ها، بهتر است به مهره‌ی وزیر خود توجه ویژه داشته باشید. این مهره در عین قدرتمندبودن، بسیار آسیب‌پذیر است و در برابر هرگونه حمله و تهدید، فرار را ترجیح می‌دهد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود وزیر را در عرض دوم پشت پیاده‌ها قرار دهید تا ضمن حفظ ایمنی آن، ارتباط با دیگر مهره‌ها نیز حفظ شود.




3- قلعه‌رفتن حریف در بازی شطرنج

زمانی که حریف شما منتظر قلعه‌رفتن شاه است، سعی کنید برای مدت طولانی‌تری شاهِ او را در مرکز نگه دارید. بهترین راه این است که خانه‌هایی را کنترل کنید که شاه برای قلعه‌رفتن باید از آنها عبور کند. f1 یا f8 خانه‌های نامبرده هستند. در بسیاری از موارد ممکن است به قربانی‌کردن یک مهره‌ی پیاده نیز برای این منظور نیاز پیدا کنید.


4-نزدیک نگه داشتن سوارها در مرکز

تا آنجا که ممکن است مهره‌های سوار خود را در مرکز قرار دهید. این مورد به این دلیل اهمیت دارد که سوارها در مرکز، خانه‌های بیشتری را تحت کنترل خود قرار می‌دهند. کنترل مرکز از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا باعث می‌شود سوارها سریع به جناحین منتقل شوند و قدرت بیشتری را از این طریق نسبت به حریف داشته باشند.


5-استفاده از مهره‌های پیاده

از حرکت‌دادن غیرضروری مهره‌های پیاده خودداری کنید. این مهره‌ها تنها برای گسترش بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و حرکت‌دادن بی‌مورد آن‌ها فرصت حمله به رقیب را می‌دهند. با حرکت غیرضروری پیاده، روزنه‌هایی برای حمله‌ی حریف در اطراف آن‌ها شکل می‌گیرد که دیگر مهره‌های شما را نیز تهدید می‌کنند.

پیاده‌ی عقب‌افتاده نیز یک ضعف در بازی شطرنج محسوب می‌شود. منظور از این مهره، پیاده‌ای است که در وضعیت اول خود باقی مانده است. زیرا مسیر آن توسط مهره‌های حریف مسدود شده و تحت کنترل قرار دارد.




جمع بندی

بازی شطرنج سرشار از نکته‌ها و ترفند‌های جالب و کاربردی است که به‌کارگیری آن‌ها فرصت خوبی برای پیروزی به شما خواهد داد. برای یادگیری این ترفندها می‌توانید در دوره‌ها و کلاس‌ آنلاین آموزش شطرنج که توسط موسسات آموزشی مختلف برگزار می‌شوند، شرکت کنید. اگر دوست داشتید به صفحه‌ی معلمان شطرنج درسون هم مراجعه کرده و با روش‌های آموزشی افرادی همچون شهره بیات گرامی بیشتر آشنا شوید.




114 views0 comments
bottom of page