top of page
Search

STEAM DAY - 8 November

Updated: Feb 6

روز STEAM هشتم نوامبر چه روزی است؟


8 نوامبر در تقویم کشور آمریکا به‌عنوان روز ملی STEAM یا STEM نام‌گذاری شده است. این روز با هدف تمرکز و توجه برای کمک به رشد کودکان در شاخه‌های علوم (Science)، فناوری (Technology)، مهندسی (Engineering)، هنر (Art) و ریاضی (Mathematics) در نظر گرفته شد. اما در سال‌های بعد با حمایت از حضور زنان در جوامع شغلی و فعالیت در مشاغلی که مردانه به نظر می‌رسند توسعه یافت. در ادامه‌ی این مطلب از درسون به بررسی مزایای این شیوه‌ی آموزشی و توصیف جزییات بیشتری از این موضوع خواهیم پرداخت.


تاریخچه‌ی نام‌گذاری این روز در ایالات متحده‌ آمریکا؛

مطالعات صورت‌گرفته در اوایل سال 2000 بیان‌گر ضعف دانش‌آموزان آمریکایی در رشته‌های STEM بود. بر این اساس مشخص شد این دانش‌آموزان به اندازه‌ی هم‌سن و سال‌های خود در کشورهای دیگر پیشرفت نمی‌کنند و عملکرد ضعیفی دارند. این زنگ خطری برای ایالات متحده بود. چرا که اگر تدبیری برای رفع این مشکل در نظر گرفته نمی‌شد، آینده‌ی نیروی کار، رفاه و اقتصاد نیز به خطر افتاده و امکان رقابت و پیشرفت از بین می‌رفت.

از این رو برای تامین منابع انسانی متخصص و نیروی کار واجد شرایط در آینده، نیاز به فرهنگ‌سازی و علاقه‌مندکردن کودکان از سنین پایین بود. پس برنامه‌ای بلندمدت برای اجرای این تصمیمات مطرح شد. در این برنامه، نیاز به معلمانی باتجربه و متخصص برای آموزش کودکان و ایجاد علاقه و انگیزه در آنان بود. در حالی که در سال‌های گذشته اکثر معلمان دانش کافی برای آموزش و ترغیب دانش‌آموزان نداشتند. از آن به‌بعد دولت‌ها، جوامع، دانشگاه‌ها و مدارس، آموزش و یادگیری در رشته‌های استیم را در الویت قرار دادند تا این مشکل را مرتفع کنند. نکته‌ی مهم این رویداد، آینده‌نگری برای افزایش دستمزد‌، تربیت نیروی متخصص داخلی و در نهایت تلاش برای استقلال هر ملتی است.



روش‌هایی برای ترغیب کودکان به رشته‌های STEAM

امروزه روش‌های متعددی برای تشویق کودکان به رشته‌های STEAM ارائه شده است. در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

استفاده از روش‌ها و ابزارهای سرگرم‌کننده

کودکان در رده های سنی پایین درک دقیقی از رشته های تخصصی یا علمی ندارند. آنان با پرسش‌ها و سوالاتی که می‌پرسند تلاش می‌کنند به کنجکاوی‌هایشان پاسخی بدهند. اگر بتوانید در پاسخ به این سوالات، از روش‌های سرگرم‌کننده یا ابزاری هیجان‌انگیز استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. به طور مثال تصور کنید کودکی از شما می‌پرسد چرا باید از حیوانات حمایت کنیم؟ مگر خودشان این توانایی را ندارند؟ شما می‌توانید پاسخ‌های متعددی برای این سوال ارائه کنید. شاید بتوانید در جواب بگویید چون ممکن است ما با رفتارمان به خانه و محیط زندگی آنان آسیب بزنیم. در این شرایط بد نیست یک بازی طراحی کنید و در آن خانه خود را شبیه به محیط یک جنگل در نظر بگیرید. هر کدام از وسایل خانه را به یک ساختار از جنگل تشبیه کنید تا بازی جذاب‌تر شود. بعد از کودک بخواهید خود را پرنده‌ای فرض کند و در لانه‌اش استراحت کند. حال شما در نقش یک انسان نشان دهید که چطور محیط زندگی آن پرنده ممکن است به خطر بیفتد. به او از خطرات چادرزدن و درست‌کردن آتش در طبیعت بگویید.



سفرهای علمی و تجربه در محیط واقعی

این بار مثال بالا را به صورت واقعی و با حضور در طبیعت اجرا کنید. از جزییات طبیعت صحبت کنید و ساختار تشکیل دهنده یک محیط را به زبانی ساده بیان کنید. حتی می‌توانید برای ایجاد علاقه کودک را به موزه یا باغ وحش ببرید.


به کودک وظیفه‌ای محول کنید و از او نتیجه بخواهید.



در قالب بازی‌سازی به کودک خود کاری محول کنید و از او بخواهید مثل دنیای بزرگترها به شما نتیجه‌ی کار را اعلام کند. با این شیوه علاقه و انگیزه‌ی موفقیت در او ایجاد شده و به صورت واقعی با مسائل و موانع کار خود روبرو خواهد شد.

مثالی که به آن اشاره کردیم، در مورد هر علوم دیگری نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید این مثال را در مورد برنامه‌نویسی، ریاضی، هنر و... اجرا کنید. دردنیای امروز آشنایی با هر یک از این علوم، نقش مهمی در موفقیت آینده‌ی کودکانمان خواهد داشت.

مزایای STEAM چیست؟

  • تشویق به انجام کارها به صورت تیمی

  • کمک به پرورش مهارت‌های حل مسئله

  • آموزش خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب

  • ترغیب به استفاده از فناوری‌های روز و مدرن

  • رشد و پیشرفت کشور در سال‌های آینده و وجود نیروی کار متخصص به تعداد مورد نیاز


هدف STEAM چیست؟

رویکرد STEAM نوآوری و تمرین برای یادگیری مسائل و علوم روز است. همان‌طور که در بخش‌های بالا اشاره شد، بسیاری از امور روزانه‌ی تک‌تک ما وابسته به فناوری است. درنتیجه درآمدزایی و سودآوری هم به این علوم متکی هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف STEAM، تشویق زنان به باور توانایی‌ها و حضور مستمرشان در سطوح بالای جوامع علمی هست. این هدف با دعوت از زنان برای پیوستن به مشاغلی که به ظاهر مردانه به نظر می‌رسند، شکل گرفته است. در بسیاری از مشاغل تخصصی، جایگاه زنان و فعالیت آنان کم‌رنگ‌تر از مردان هست. درحالی‌که زنان و مردان از لحاظ مختلف با یکدیگر برابر هستند.



سخن آخر

آموزش مبتنی بر STEAM مفاهیم جدیدی در رشته‌های علمی به کودکان و بزرگسالان می‌آموزد. تمرکز بر یادگیری عملی با برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی به توسعه‌ی مهارت‌های همگان کمک خواهد نمود. درسون به عنوان یکی از پلتفرم‌های کلاس آنلاین، بخش‌های تخصصی و مجزایی برای هریک از این علوم اختصاص داده است. در این کلاس‌ها، هریک از معلمان باتوجه به سطح دانش و یادگیری شاگردان، روش‌های نوینی برای آموزش به‌کار می‌گیرند. برای آشنایی با انواع کلاس آنلاین رشته‌های STEAM مثل آموزش آنلاین برنامه‌نویسی یا نرم افزارهای کاربردی با درسون تماس بگیرید و قبل از ثبت نام یک جلسه معارفه‌ی رایگان با معلم دلخواه خود درخواست کنید.




22 views0 comments
bottom of page